Kinderen worden steeds eerder en vaker geconfronteerd met de feestdagen. Als voorbeeld Sinterklaas: de commercie start steeds vroeger, de Zwarte Piet discussie en het overal kunnen vieren van het feest – bij de naschoolse, in winkelcentra en bij ouders op het werk. Daarnaast nog een groot aanbod online en op TV.
De praktijk wijst uit dat continue aandacht hiervoor in de school een zeer negatief heeft op de prikkelverwerking bij de kinderen, het onrust geeft in scholen en de leeropbrengsten achteruit vliegen: de concentratie is gewoon weg. Voor ons als nieuwe school die nog geen langlevende tradities heeft een goede reden om een helder startpunt te kiezen: het feest van Sinterklaas wordt alleen op de verjaardag van de Sint gevierd. Het was een superleuke dag!
De kinderen van de combinatiegroep 4, 5 en 7 hadden aangegeven dat ze graag lootjes wilden trekken. Ook wilden ze die dag graag hun onesie aan.
In de ochtend zijn we in de met bijpassende slingers versierde klas begonnen met de surprises. Wat waren ze mooi! De cadeautjes bevielen ook erg goed. Ook de spellen die de klas cadeau kreeg. Het voorlezen van de gedichten was eigenlijk net een les begrijpend lezen. 😉
Na de pauze, met warme chocolademelk of ander drinken en een flinke portie kruidnoten, hebben de kinderen lekker lang buiten gespeeld. Heerlijk bewegen na het lange zitten.
Na een kleine binnenactiviteit weer naar buiten. Eén van de leerlingen van groep 7 had een pakjesestafette bedacht en met assistentie van een klasgenoot georganiseerd. Dat was erg leuk. Er werd veel gelachen, ondanks de kou.
Daarna binnen bijkomen, lunchen en samen film kijken: ‘Het paard van Sinterklaas.’ Dan is het ook fijn dat je een bank in de klas hebt staan. Als afsluiting hebben we speculaaskoeken versierd. Daar zaten ware kunstwerken bij.