Van 13 naar 23.

Vandaag is de laatste dag waarop onze nieuwe school in Zeewolde uit 13 leerlingen bestaat. Na de kerstvakantie komen er 10 leerlingen bij. In de nieuwe combinatiegroep 1, 2 en 3 en daarnaast in de huidige combinatiegroep 4, 5 en 7. We kijken er naar uit. In 2020 gaan we samen met de ouders verder voor maatwerk in onderwijs!

Fijne feestdagen allemaal.

Dorien, Barbara en Daphne

5 december: viering van het sinterklaasfeest

Kinderen worden steeds eerder en vaker geconfronteerd met de feestdagen. Als voorbeeld Sinterklaas: de commercie start steeds vroeger, de Zwarte Piet discussie en het overal kunnen vieren van het feest – bij de naschoolse, in winkelcentra en bij ouders op het werk. Daarnaast nog een groot aanbod online en op TV. 

De praktijk wijst uit dat continue aandacht hiervoor in de school een zeer negatief heeft op de prikkelverwerking bij de kinderen, het onrust geeft in scholen en de leeropbrengsten achteruit vliegen: de concentratie is gewoon weg. Voor ons als nieuwe school die nog geen langlevende tradities heeft een goede reden om een helder startpunt te kiezen: het feest van Sinterklaas wordt alleen op de verjaardag van de Sint gevierd. Het was een superleuke dag!

De kinderen van de combinatiegroep 4, 5 en 7 hadden aangegeven dat ze graag lootjes wilden trekken. Ook wilden ze die dag graag hun onesie aan.

In de ochtend zijn we in de met bijpassende slingers versierde klas begonnen met de surprises. Wat waren ze mooi! De cadeautjes bevielen ook erg goed. Ook de spellen die de klas cadeau kreeg. Het voorlezen van de gedichten was eigenlijk net een les begrijpend lezen. 😉

PHOTO-2019-12-06-07-41-28 (2)

Na de pauze, met warme chocolademelk of ander drinken en een flinke portie kruidnoten, hebben de kinderen lekker lang buiten gespeeld. Heerlijk bewegen na het lange zitten.

Na een kleine binnenactiviteit weer naar buiten. Eén van de leerlingen van groep 7 had een pakjesestafette bedacht en met assistentie van een klasgenoot georganiseerd. Dat was erg leuk. Er werd veel gelachen, ondanks de kou. 

Daarna binnen bijkomen, lunchen en samen film kijken: ‘Het paard van Sinterklaas.’ Dan is het ook fijn dat je een bank in de klas hebt staan. Als afsluiting hebben we speculaaskoeken versierd. Daar zaten ware kunstwerken bij.

 

 

 

Boeiende gastlezing over Burkina Faso

Sinds 1994 werkt bestuur van de stichting Zeewolde Werelddorp samen met het dorp Gaongo in Burkina Faso. In de laatste 25 jaar hebben ze, gesteund door (het gemeentebestuur van Zeewolde, scholen , kerken en overige vrijwilligers uit Zeewolde), veel projecten mogen uitvoeren in Burkina Faso, een van de armste landen in Afrika.

De stichting vraagt een keer in de 4 jaar alle basisscholen om medewerking. Enthousiaste kinderen helpen dan bij de fondsenwerving voor een concreet nieuw project. In april 2020 staan er, rond de wereldweek, weer activiteiten op stapel.

Bij de Omniumschool zijn we nu bezig met het project Wereldse kinderen: hoe is het leven van jou en van andere kinderen in Nederland? En hoe leven kinderen in andere delen van de wereld? Een goede reden om Piet Stam en Koos Hopster uit te nodigen voor een gastlezing over Burkina Faso.

Piet Stam - Werelddorp Zeewolde

De heer Piet Stam vertelt…..

Het was een zeer interessante lezing. Burkina Faso is een Sahel land, met veel woestijngrond. De naam “Burkina Faso” betekent zoiets als het ‘land van de oprechte mensen’ . De inheemse bevolking omvat ongeveer 160 etnische groepen. De gemiddelde leeftijdsverwachting is een stuk lager dan bij ons. Burkinezen kennen Frans als voertaal, naast de vele inheemse talen die er gesproken worden.  Stichting Zeewolde Werelddorp wil de mensen in Gaongo helpen met onderwijs, landbouw en gezondheidszorg. Ook daar is veel over verteld. De afbeeldingen spraken daarbij voor zich. De heren vonden een zeer belangstellend luisterend oor bij de leerlingen. Er werden ook veel vragen gesteld, bijvoorbeeld over de specifieke rol van de vrouw en de man. Er is ook gesproken over hongeroedeem bij de kinderen en over de onderwijsmogelijkheden daar.

Tot de verbeelding sprekende eerdere projecten van de stichting: de aanleg van een druppelirrigatiesysteem voor de teelt van gewassen door 130 vrouwen in Gaongo, bouw van huisvesting voor leerkrachten, een ambulance, medische hulpgoederen voor kraamkliniek en ziekenhuis, etc.

We gaan als school de komende tijd goed nadenken over helpen bij de fondsenwerving voor een concreet nieuw project van stichting Zeewolde Werelddorp: een school voor voortgezet onderwijs.

Voor meer informatie over stichting Zeewolde Werelddorp zie zeewolde-werelddorp.nl.

Spelend leren – reactiespel

Bij begrijpend lezen gaat het letterlijk om het begrijpen van een tekst. Een onderdeel van het onderwijs waar kinderen op veel scholen het nut (nog) niet van inzien.
Vandaag hebben we een reactiespel gedaan in plaats van met het werkboek voor begrijpend lezen aan de slag te gaan.
Bij een reactiespel krijgen de leerlingen een korte en vaststaande schriftelijke opdracht waarmee ze op de actie van een ander – die ook een opdracht heeft – moeten reageren, waarbij begrijpen wat er op je briefje staat dus heel erg belangrijk is. Je moet ook begrijpend luisteren: wanneer ben je aan de beurt. Je bent hiermee meteen coöperatief aan het leren.
We hebben heel erg gelachen én wat geleerd over het nut van begrijpend lezen.

Natuurkunst

Het weer werkte niet helemaal mee, maar we zijn heerlijk bezig geweest met het maken van natuurkunst, als afsluitende buitenactiviteit van het project ‘Ik en mijn omgeving’.

Dit hebben we gedaan bij de Stille Kern, het stilste gedeelte van het natuurgebied het Horsterwold in Zeewolde. Een mooi gebied om lekker rond te struinen.

Natuurkunst is het creëren van kunst in de natuur vanuit elementen uit de natuur. Het vraagt om creatief denkwerk, waarbij meer niet altijd beter is.

Natuurkunst neemt je niet mee naar huis, maar laat je achter op de plek waar je het gemaakt hebt. Zo kan een ander er ook nog van genieten.

Oog

Boom met vogelnestje

Brug

Namen

Boom

Een poppetje kleien.

Er is er aan de hand van een instructiefilmje met boetseerklei gewerkt. Na eerst het gehele filmpje bekeken te hebben hebben we steeds een klein stukje herhaald om daarna steeds verder te werken aan een poppetje.

Niet moeilijk, zou je denken. Maar dat valt best tegen. Zeker als je gewend bent dat leren altijd makkelijk gaat en dit niet in één keer lukt. Of als je wil dat wat je maakt perfect is.