Les in kunst: het (cyclische) creatieve proces

De kunstlessen op onze school worden verzorgd door fotograaf/kunstenaar Hiske de Boer.

Deze week hebben de kinderen van de bovenbouwklas kennis gemaakt met het (cyclische) creatieve proces. Dat is een andere manier van werken dan ze tot nu toe gewend zijn. Het (cyclische) creatieve proces is een soort stappenplan om door middel van onderzoek, experimenteren en fouten maken tot nieuwe ideeën te komen.

(cyclische) creatieve proces.

Ze hebben een oefenopdracht gedaan, waarbij het voor de kinderen duidelijk werd wat er precies mee bedoeld werd. De opdracht was: ‘Wat kun je met een baksteen doen?’ Iedereen pakte pen en papier en schreef 1 ding op. Toen alle briefjes op tafel lagen, was het opvallend dat bijna iedereen gekozen had voor iets dat met bouwen te maken had. Natuurlijk een juist antwoord, maar ook een universeel antwoord. Om duidelijk te maken hoe je de hersenen kan stimuleren om creatief te denken, moesten de kinderen vervolgens 3 nieuwe dingen opschrijven die je met een baksteen kon doen. Het antwoord bouwen mocht er niet bij staan. Dat bleek een stuk moeilijker, maar de hersenen kwamen los en er ontstonden heel bijzondere ideeën over wat je met een baksteen kon doen! Nieuwe oplossingen, nieuwe ideeën, heel creatief dus!

Om het (cyclische) creatieve proces nog duidelijker te maken heeft Hiske de kinderen meegenomen in haar eigen manier van werken, met als voorbeeld haar project Digitaal hart. Via foto’s heeft ze het ontstaansproces geduid. Digitaal hart is een installatie die in juli 2018 geëxposeerd is in galerie ‘Beeldend gesproken’ te Amsterdam.  Ze heeft de kinderen laten zien hoe ze onderzoek doet, hoe ze experimenteert en hoe ze al haar bevindingen en ideeën in een dummyboek (boek met lege bladzijden) bewaard.

Naar aanleiding hiervan hebben alle kinderen een eigen dummyboek gekregen, waarin ze mogen gaan werken. De volgende kunstles gaan ze dan ook starten met een onderwerp, waar vanuit ieder kind zijn eigen creatieve proces gaat doorlopen. Doordat ieder kind in de klas zijn eigen interesses en manier van leren heeft, wordt dit een individueel proces.

Als afsluiting van de kunstles, hebben de kinderen een laatste oefenopdracht gedaan om hun hoofd ‘aan’ te zetten. De kinderen mochten alledaagse materialen uit twee bakken zoeken (knijpers, cd’s, bestek enzovoort). De opdracht was om hier een gezicht of een dier mee te maken. Nadat de kinderen dit gedaan hadden, werd de opdracht nog een paar keer herhaald. Het materiaal mocht echter niet verwisseld worden! Het was ontzettend leuk om te zien hoe de kinderen, na het eerste portret/dier, ‘aan’ gingen om meerdere opties te verzinnen met hetzelfde materiaal. Ze gingen de materialen op een andere manier bekijken en zochten naar creatieve oplossingen. Erg leuk!

Hiske heeft fotografische vormgeving aan de kunstacademie gestudeerd en studeerde af aan de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie te Amsterdam. Daarnaast is Hiske kynologisch gedragstherapeut, docent en trainer van blindengeleide- en hulphonden. Haar website: https://www.hiskedeboer.nl/.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s